הקמת סטארט אפ היא כמו סדרה של מרתונים אחד אחרי השני, עם ניווטים בשטח, עד ליעד הרצוי (ואז ליעד שאחריו). צריך להתנהל כמו במרתון, לא כמו בריצת ספרינט. כדאי מאוד לתכנן את המסלול מראש, אך גם אם לא תכננתם היטב תוכלו לחזור אל דרך כלשהי שתוביל אתכם ליעד הנכסף.
הקמת סטארט אפ היא לא דבר של מה בכך. בדרך כלל מדובר במרתון ארוך מאוד שנדמה שלא נגמר, אולי אפילו יותר דומה לסדרת מרתונים מסביב לעולם בה אתה צריך להחזיק מעמד למרחקים ארוכים ואחר כך להמשיך לרוץ בארץ אחרת. הממשיכים במרוץ הם לא בהכרח הרצים המהירים ביותר במרתון הקודם אלא בעיקר אלה שניהלו את הכוחות שלהם בצורה מיטבית והגיעו לקצה המסלול עם נשימה סדירה באופן יחסי. אם הלכתם בכל הכוח עם "רעל בעיניים" ואחרי כמה זמן נגמר לכם האוויר בריאות, או המזומנים בבנק, אתם לא תגיעו אל היעד. הציבו לעצמכם יעדי ביניים, תכננו שהכל ישתבש ועדיין תוכלו להמשיך ומידי פעם עצרו להסתכל שאתם בדרך הנכונה או שאתם צריכים לשנות משהו.
כך לא באמת בונים סטארט אפ
אז תסדירו את הנשימה שלכם ובואו נראה 10 נקודות מרכזיות שכדאי לחשוב עליהם כשמתכננים את המסלול אל סטארט אפ מוצלח:
5. ניתוח פוטנציאל וסיכונים: ניתוח SWOT
6. מיקוד, אסטרטגיה
7. הצעדים הראשונים: MVP, Lean Start-Up
8. בניית תכנית שיווקית
9. בדיקת כדאיות: עלות שקועה, עלויות שוטפות, עלות ללקוח, הכנסה ללקוח.
10. גיוס השקעות, גיוס כוח אדם וכשרונות
יכולנו למנות עוד נקודות, כגון בניית משימה וחזון, טכנולוגיה, רגולציה, בניית אבני דרך ולו"ז. אך אלו עשר הנקודות המרכזיות, עליהם נדבר בבלוג זה. אתם יכולים להמתין עד שכל הפוסטים בכל הנושאים ייצאו, ללמוד ולהכין תכנית מעולה, אך בסופו של דבר למרות שהקריאה הזאת תסייע לכם בהקמת סטארט אפ היא לא תוכל להכין אתכם לגמרי אל הסטארט אפ שלכם. אתם גם לא חייבים להבין לגמרי באופן מלא בעניינים הללו כדי להתחיל. רבים מדי רק חושבים על הסטארט אפ שלהם, אך לא עושים כלום בנידון.
אז מה לעשות? העיקר, להתחיל עם מוכנות לסדרת מרתונים ארוכה תוך כדי ניווט בלא נודע. יותר על כך אכתוב בפוסט הבא שידבר על השילוב בין הקמת עסק לבין החיים האישיים והתעסוקתיים.
***
גלעד ישראלי
יזם עסקי וחברתי. הקים ומוביל סטארט אפ בשווי 5 מיליון דולר, ממקימי ומוביל "ערבים עם ישראל". בעברו הרבה מיזמים בהיקף נרחב ובהובלת מאות אנשים ועם השפעה על אלפי אנשים בישראל.
תודה רבה לכל מי שייעץ ושלח פידבקים לקראת פרסום פוסט זה, וביניהם:
Comments